سئو چیست؟ سئو به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو است. به زبان ساده، سئو به معنای بهتر جلوه دادن وب سایت شما در گوگل، مایکروسافت بینگ و سایر موتورهای جستجو است. هر چه صفحات شما در نتایج جستجو بیشتر دیده شوند، احتمال کشف و کلیک روی آنها بیشتر می شود.
هدف از استفاده از سئو کمک به جذب بازدیدکنندگان بیشتر برای وب سایت است که با ایم کار باعث افزایش نرخ کلیک می شود. آیا در آغاز سفر بهینه سازی موتور جستجو (SEO) خود هستید؟
در ادامه مقاله همراه ما باشید تا اطلاعاتی را در خصوص اموزش سئو و مراحل انجام آن را در اختیارتان بگذاریم.
سئو چیست به زبان ساده
اجازه دهید با طرح یک پرسش واضح شروع کنیم: سئو چیست؟ سئو به فرآیند به دست آوردن ترافیک از نتایج جستجوی رایگان، ارگانیک در موتورهای جستجو اشاره دارد. هدف آن ارتقای موقعیت وب سایت شما در صفحات نتایج جستجو (SERP) است. مهم است به خاطر داشته باشید که هر چه وب سایت بالاتر لیست شود، افراد بیشتری آن را مشاهده خواهند کرد.
سئو دیگر محدود به موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ نیست. همچنین برای شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب و تیک تاک مهم است، زیرا مردم برای کسب اطلاعات به آنها مراجعه می کنند.
تاریخچه سئو
ایندکس سازی وب سایت ها توسط موتورهای جستجو در اواسط دهه 1990 آغاز شد. در دهه 1990، موتورهای جستجو به طور فزاینده ای در بین مردم محبوب شدند. در آن زمان موتورهای جستجو مانند Infoseek، Daum، Alta Vista و Yahoo در بین کاربران بسیار محبوب بودند.
با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از موتورهای جستجو مانند Aliweb و Infoseek جای خود را به موتورهای جستجوی جدید دادند. یاهو برای اولین بار سال 1995 اصول و قواعد سئو را مورد بحث قرار داد، اما با معرفی موتور جستجوی گوگل در این حوزه، اصول بهینه سازی موتورهای جستجو با سرعت زیاد به کاربران وب ارائه شد.
لری پیج و سرگئی برین در سال 1998 موتور جستجوی گوگل را ایجاد کردند و توانستند در مدت زمان کوتاهی نظر بسیاری از مخاطبان و کاربران را به خود جلب کنند تا کاربران متوجه شوند سئو چیست. موتور گوگل صدها میلیون بار توسط کاربران مختلف در سراسر جهان استفاده می شود و این بدان معناست که روزانه صدها میلیون دلار درآمد دارد. موفقیت ها و پیشرفت های گوگل در این زمینه باعث شد یاهو در سال 2000 از الگوریتم گوگل استفاده کند.
گوگل با طراحی ساده و استفاده از هوش مصنوعی توانست تعداد قابل توجهی از تحسین کنندگان را در میان کاربران اینترنت به دست آورد. مهمترین هدف گوگل یافتن نتایج دلخواه در بین صفحات وب است. بنابراین، گوگل همواره در تلاش بوده است تا بهترین نتایج را به کاربران ارائه دهد تا محبوبیت خود را حفظ کند و تجربه کاربری را بهبود بخشد.
گوگل به طور مداوم معیارهای جدید و هوشمندانه ای را برای رتبه بندی سایت های مختلف ارائه می کند. این معیارها و اصول در قالب الگوریتم های مختلفی ارائه شده است. با توجه به افزایش تعداد وب سایت ها و محتوای آنها، انتخاب بهینه ترین و مناسب ترین نتایج یک کار چالش برانگیز خواهد بود.
اهمیت سئو برای کسب و کارها چیست؟
سئو چیست و چه کاربردی دارد؟ اذعان به این نکته ضروری است که اگر سایتی با بالاترین سطح امکانات و رابط کاربری طراحی شده باشد، اما برای بهینه سازی موتورهای جستجو بهینه نشده باشد، نمی تواند کاربران را به سمت خود جذب کند.
بر این اساس ممکن است با وجود طراحی و کیفیت خوب سایت خود با مشکلاتی مواجه شوید. قطعا سئو فرآیند ساده ای نخواهد بود که به راحتی قابل پیاده سازی باشد. زیرا سئوی سایت علاوه بر دانش فنی نیازمند زمان اضافی نیز خواهد بود.
همانطور که گفته شد، موتورهای جستجو هر روز در حال تغییر هستند. بنابراین برای متخصصین سئو ضروری است که اطلاعات خود را در این زمینه به روز کنند. همانطور که به طور گسترده پذیرفته شده است، بخش قابل توجهی از کاربران اینترنت به دنبال پاسخ های مناسب به سوالات و نیازهای خود از طریق استفاده از موتورهای جستجو هستند.
بنابراین سئو میانبر مناسبی برای شما خواهد بود تا با قرار گرفتن در صفحات اول نتایج بیشترین بازدید را داشته باشید. علاوه بر این، از آنجایی که نتایج موتورهای جستجو دقیقاً همان چیزی است که کاربران جستجو کرده اند، امکان تبدیل آنها به مشتری زیاد است.
سئو چطور کار میکند؟
اگر این صفحه را از طریق جستجوی Google پیدا کردید، احتمالاً در گوگل برای [SEO چیست] یا [seo] جستجو کردهاید. اما بیایید به سئو به معنای کلی تر نگاه کنیم. سئو از طریق ترکیبی از عوامل کار می کند.
موتورهای جستجو توسط افراد زمانی استفاده می شود که یک پرس و جو دارند و در حال جستجوی آنلاین برای پاسخ هستند. الگوریتم های موتورهای جستجو، برنامه های رایانه ای هستند که به دنبال سرنخ هایی میگردند تا به جستجوگران نتایج دقیقی را بدهند که به دنبال آن هستند.
موتورهای جستجو برای یافتن صفحات وب و تصمیم گیری در مورد رتبه بندی برای هر کلمه کلیدی بر الگوریتم ها تکیه می کنند. به یاد داشته باشید که الگوریتم های رسانه های اجتماعی نیز برای جستجو وجود دارد. سه مرحله برای نحوه کار موتورهای جستجو وجود دارد: خزیدن، نمایه سازی و رتبه بندی.
موتورهای جستجو
برای تبلیغ موثر کسب و کار خود از طریق جستجو، در هر پلتفرمی، درک روش های فنی پشت کار موتور ضروری است و متعاقباً اطمینان حاصل کنید که تمام سیگنال های مناسب برای افزایش دید آن را ارائه می دهید.
هنگام بحث در مورد موتورهای جستجوی وب سنتی، مانند گوگل، چهار مرحله متمایز از جستجو وجود دارد.
- استفاده از خزنده ها توسط موتورهای جستجو برای کشف صفحات در وب با پیمایش از طریق پیوندها و استفاده از نقشه های سایت مورد استفاده قرار می گیرد.
- موتورهای جستجو با استفاده از اطلاعات HTML، جاوا اسکریپت و CSS ظاهر صفحه را ایجاد می کنند.
- موتورهای جستجو محتوا و اطلاعات صفحاتی را که کشف کرده اند را مورد تحلیل قرار می دهند و آنها را به پایگاه داده اضافه میکنند.
- الگوریتمهای پیچیده، سیگنالهای مختلفی را ارزیابی میکنند تا مشخص کنند که آیا صفحه مربوطه و کیفیت کافی برای نمایش زمانی که جستجوگران وارد یک پرس و جو میشوند، وجود دارد یا خیر.
ریسرچ
ریسرچ یک جنبه حیاتی در بهینه سازی موتورهای جستجو است. برخی از روش های تحقیق که عملکرد سئو را بهبود می بخشد. مهم است که در مورد مخاطبان یا بازار هدف خود تحقیق کنید. آنها چه کسانی هستند؟ دغدغه اصلی آنها چیست؟ آیا آنها سؤالاتی دارند که بتوانید به آنها پاسخ دهید؟
این فرآیند به شما کمک شایانی خواهند کرد که عبارات جستجوی مرتبط و ارزشمندی را که مخاطبان استفاده میکنند در صفحات خود اضافه کرده و متوجه شوید که چقدر تقاضا و رقابت برای رتبهبندی این کلمات کلیدی وجود دارد.
تحقیقات وب سایت می تواند فرصت ها و مسائلی را در یک وب سایت کشف کند که مانع موفقیت در جستجوی ارگانیک می شود. برخی از جنبه هایی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از SEO فنی، محتوا، پروفایل پیوند و E-E-A-T.
این به شما کمک میکند تا هدف جستجوی یک پرسش معین را درک کنید و محتوایی ایجاد کنید که احتمال بیشتری برای کسب رتبهبندی یا دیده شدن دارد.
برنامه ریزی
استراتژی سئو یک برنامه عمل جامع است که قرار است در یک دوره طولانی اجرا شود. شما باید اهداف و برنامه ای برای رسیدن به آنها تعیین کنید. به آن به عنوان استراتژی SEO خود به عنوان یک نقشه راه فکر کنید. این احتمال وجود دارد که مسیر شما در طول زمان تغییر کند و تکامل یابد، اما مقصد باید روشن و بدون تغییر باقی بماند.
طرح سئوی شما ممکن است شامل مواردی مانند:
- تعیین اهداف و انتظارات، مانند OKRها و اهداف SMART.
- فرآیند تعریف و تراز کردن شاخصها و معیارهای عملکرد کلیدی.
- تعیین نحوه ایجاد و اجرای پروژه ها (داخلی، خارجی یا ترکیبی)
- من مسئول هماهنگی و ارتباط با ذینفعان داخلی و خارجی هستم.
- فرآیند انتخاب و پیاده سازی ابزار یا فناوری.
اجرا و پیاده سازی
پس از انجام تمامی تحقیقات لازم، نوبت به پیاده سازی مفاهیم می رسد.
- توصیه یا اجرای تغییرات یا پیشرفتها در صفحات موجود میتواند شامل بهروزرسانی و بهبود محتوا، افزودن پیوندهای داخلی، ترکیب کلمات کلیدی/موضوع/موجودیت ها یا شناسایی راههای دیگر برای بهینهسازی بیشتر آن باشد.
- محتوایی که رتبه خوبی ندارد، باعث تبدیل ترافیک می شود یا به شما در دستیابی به اهداف سئو کمک نمی کند، باید حذف شوند.
نظارت
شما باید بدانید که چه زمانی وب سایت شما دچار مشکل می شود. نظارت بسیار مهم است. باید بدانید چه زمانی افراد دیگر به صفحه خاصی مراجعه نمی کنند، چه زمانی صفحات کند هستند یا به خوبی کار نمی کنند، آیا وب سایت شما آفلاین می شود، اگر لینک ها کار نمی کنند، یا اگر مشکلات دیگری وجود دارد که می تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند.
آنالیز و گزارش عملکرد
آنالیز وب سایت از مهم ترین بخش های سئو است که باید به آن توجه کنید. از ابزارهایی مانند Google Analytics، Google Search Console و Bing Webmaster Tools برای جمع آوری اطلاعات در مورد عملکرد وب سایت خود استفاده کنید.
ابزارها و پلتفرمها: بستههای نرمافزاری بسیاری وجود دارند که ابزارهای زیادی را با هم ترکیب میکنند، اما شما همچنین میتوانید از ابزارهای سئوی خاصی استفاده کنید تا ببینید تا چه حد وظایف خاصی را انجام میدهید.
انواع بخش های سئو چیست؟
بخش های سئو هرکدام از اهمیت خاصی برخوردار هستند که باید به آن توجه کرد. در ادامه مقاله آموزش سئو همراه ما باشید تا بخش های سئو را به طور خلاصه، اما جامع به شما توضیح دهیم.
سئو تکنیکال
کدنویسی تمیز و استاندارد وب سایت می تواند سایت شما را سریعتر بارگذاری کند و تجربه خوبی را در اختیار کاربر قرار دهد.
سئو داخلی
بهبود قسمت های داخلی وب سایت، مانند محتوا، کد و ساختار، سئوی داخلی یا آن صفحه گفته می شود. می توانید از این روش ها برای بهبود رتبه وب سایت خود در موتورهای جستجو استفاده کنید.
- سرعت بارگذاری بهتر وب سایت
- اطمینان حاصل کنید که یک وب سایت به خوبی در دستگاه تلفن همراه کار می کند.
- کمک گرفتن از تگ های عنوان و توضیحات متا
- از کلمات کلیدی در سراسر محتوای خود استفاده کنید.
- ساخت محتوای آموزنده و زیبا
سئو خارجی
این نوع سئو فرآیند بهبود پروفایل بک لینک وبسایت است. در این طرح، ما بررسی می کنیم که افراد چه تعداد لینک از وب سایت های دیگر به وب سایت شما می گیرند و آنها را بهتر می کنیم. راه های خارجی برای بهبود رتبه موتور جستجو عبارتند از:
- به عنوان مهمان در وب سایت های دیگر وبلاگ بنویسید.
- استفاده از رسانه های اجتماعی
- ایجاد بک لینک یا نوشتن گزارش.
سئو سفید یا سیاه؟
سئو کلاه سفید بر اساس قوانین موتور جستجو کار می کند تا به طور طبیعی و سریع با هزینه بالاتر به رتبه بالایی دست یابد. این روش کاملا تایید شده و بدون ریسک است و نسبت به روش های دیگر نزد گوگل قابل اعتمادتر است.
سئو کلاه سیاه یک روش کاملا غیرقانونی است، بنابراین ما همیشه سعی می کنیم نتایج بهتر و بالاتری را در زمان سریع تری به دست آوریم. این روش راهی برای انجام کاری است. این خطرناک و خطرناک است و موتور جستجو ممکن است وب سایت شما را جریمه کند و آن را از نتایج جستجو حذف کند.
تا به اینجا با مفهوم سئو چیست اشنا شده اید. به نظر شما چگونه باید سئو یاد گرفت؟ اگر در زمینه سئو تازه کار هستید، بهتر است از اصول اولیه شروع کنید. میتوانید چیزهای رایگانی مانند پستهای وبلاگ، مقالهها و ویدیوها را به صورت آنلاین پیدا کنید. همچنین می توانید چند کتاب خوب SEO را به صورت آنلاین پیدا کنید و به خواندن آنها مشغول شوید.
هنگامی که بدانید سئو چیست، می توانید به دنبال منابع پیشرفته تری باشید. دوره های آنلاین زیادی وجود دارد که می توانید به صورت رایگان یا با هزینه در آنها شرکت کنید.
معیار موفقیت سئو چیست؟
موفقیت در پروژه های سئو نه تنها به تعداد بازدیدکنندگان و توجه مخاطبان مرتبط است، بلکه با نتایج کسب و کار و افزایش فروش نیز ارتباط مستقیم دارد. برای اینکه بدانید پروژه های سئو موفق هستند یا نه، باید به چیزی بیشتر از اعداد و محاسبات نگاه کنید.
همچنین باید تمام بخش های مختلف سئو و نحوه استفاده از آنها را بررسی کنید. آموزش سئو برای بدست آوردن معیارهای موفقیت نیز مهم است.
کلمات کلیدی (Keywords)
همیشه باید سعی کنید کلماتی را پیدا کنید که برای کسب و کارتان محبوب هستند و محتوای مفیدی متناسب با حوزه کاری خود بسازید. شما باید این محتوا را با یک طرح خوب منتشر کنید و با استفاده از تگ ها و ساختارهای سازماندهی شده به دیگران پیوند دهید. این قسمت ها مهم هستند. این بخشی از سئو است و بدون بازاریابی محتوا، وب سایت شما پیدا نمی شود.
ترافیک سایت (Organic traffic)
برای افزایش ترافیک سایت، ایجاد استراتژی های جامع و موثر در زمینه سئو و بازاریابی دیجیتال مهم است. اولین قدم در این مسیر جستجوی کلمات کلیدی است. انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با جستجوهای رایج کاربران، موقعیت سایت را در نتایج جستجو بهبود می بخشد.
نتایج SERP (SERP results)
SERP ها به مفهوم نحوه نمایش سایت در صفحه اول گوگل می گویند. به عنوان مثال، زمانی که شخصی عبارت “چگونه یک وب سایت را راه اندازی کنیم” را جستجو می کند، می توانید بررسی کنید که آیا وب سایت شما در صفحه اول گوگل قرار دارد یا خیر.
زمان ماندگاری در سایت (Time spent on page)
اولین قدم در پروژه های سئو ایجاد یک تجربه کاربری جذاب و مطلوب است. صفحات در اینترنت باید به راحتی قابل خواندن و درک باشند. یافتن اطلاعات مورد نیاز کاربران باید ساده و آسان باشد. استفاده صحیح از تصاویر و چند رسانه ای باعث می شود اطلاعات بهتر به نظر برسد و انگیزه بیشتری برای ماندن در وب سایت در کاربران ایجاد شود.
رتبه سایت (Engagement rate)
بهبود نحوه استفاده کاربران از یک وب سایت برای موفقیت در پروژه های سئو بسیار مهم است. برای اینکه کاربران را خوشحال و علاقمند کنید، باید به موارد مختلفی توجه کنید. یکی از اقدامات اصلی در این زمینه طراحی یکپارچه خواهد بود.
نرخ کلیک (Click-through rate)
CTR مخفف عبارت Click Through Rate است که در فارسی به معنی سه کلمه است. این عدد نشان می دهد که چند نفر روی تبلیغات، لینک ها یا دکمه های یک وب سایت کلیک می کنند.
آگاهی از برند (Brand awareness)
آگاهی از برند به معنای آشنایی با محصولات و خدمات شرکت شما برای مشتریان بالقوه شماست. هرچه برند شما بیشتر شناخته شود، فروش بیشتری خواهید داشت.
مشتری یا مخاطب (Leads and revenue)
اگر برای سئو پول خرج می کنید، باید بررسی کنید که چه تعداد سرنخ و مشتری دارید تا ROI را درک کنید. گوگل آنالیتیکس به شما کمک می کند تا ببینید چند نفر از وب سایت شما به دلیل تلاش های سئوی شما بازدید می کنند، اما دیدن اینکه چه تعداد از افراد مشتری می شوند، دشوارتر است.
مرجع سایت (Domain authority)
مرجع سایت یا Domain Authority نشان می دهد که وب سایت ما چقدر توسط Google رتبه بندی شده است. برای بالا نگه داشتن آن، باید به کار بر روی بهتر کردن وب سایت خود و استفاده از اصول سئو ادامه دهیم. گوگل فکر می کند که این فاکتور باید بین 10 تا 100 باشد.
چگونه سئو کار شویم؟
راه های مختلفی وجود دارد که شما یک متخصص سئو شوید یکی از راه های یادگیری شرکت در کلاس ها یا کارگاه های آنلاین است. همچنین گواهینامه های بسیاری در سرویس هایی مانند LinkedIn، Udemy و Coursera موجود است که می تواند به شما کمک کند مهارت های خود را به کارفرمایان بالقوه نشان دهید.
پس از یادگیری مهارت های لازم، می توانید برای کار به عنوان کارشناس سئو اقدام کنید. مکان های زیادی وجود دارد که می توانید این مشاغل را پیدا کنید، مانند شرکت های بازاریابی دیجیتال، شرکت های توسعه وب و تیم های بازاریابی داخلی. شما می توانید با کار برای مشاغل کوچک یا راه اندازی شرکت خود شروع کنید.
خدمات سئو سایت در سئوووبتیمایزر
سئووبتیمایزر یکی از سایت های کارآمد و پرکاربرد در دنیای سئو و بهینهسازی وبسایت است. این سایت به شما و کارشناسان سئو کمک میکند تا بهبود رتبهبندی و دسترسی وبسایت خود را در موتورهای جستجو افزایش دهید.
سئو وبتیمایزر با ارائه خدمات سئو حرفه ای در نظر دارد که به کسب و کارها برای بهبود رتبه آنها در گوگل کمک کند تا افلراد بتوانند نرخ کلیک و فروش بیشتری را داشته باشند.
نتیجه
در این مقاله، به بررسی عمیق خدمات سئو وبتیمایزر و مفهوم سئو چیست پرداخته و نحوه کار با سئو را برای بهبود سئو وبسایت بررسی کردیم. سئو بخشی از بازاریابی دیجیتال است. سئو یکی از پیش نیازهای موفقیت در کسب و کار اینترنتی است.
آنچه در این مقاله خواندیم:
- هدف از استفاده از سئو کمک به جذب مشتریان و نرخ کلیک بالا برای وب سایت است.
- اهمیت موتورهای جستجو برای افزایش رتبه سایت
- توجه به انواع بخش های سئو از جمله سئو داخلی سایت
- اشنایی با انواع سئو سفید و سئو سیاه
- معیارهای مختلف برای موفقیت در سئو
- توجه به کلمات کلیدی و ترافیک سایت
- بهره مندی از خدمات سئو وبتیمایزر
سوالات متداول
سئو چیست؟
سئو مجموعه ای از فرآیندها و روش هایی است که یک وب سایت را در دسترس تر می کند و در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری دارد. این اقدامات شامل بهینه سازی محتوا، ساخت لینک و موارد دیگر است. سئو چه اهمیتی دارد؟
از آنجا که رقابت آنلاین زیادی وجود دارد، سئو برای کسب و کارها و وب سایت ها مهم است. سئوی بهبود یافته می تواند به وب سایت شما کمک کند تا در نتایج جستجو بالاتر رود، افراد بیشتری از وب سایت شما بازدید کنند، مشتریان بیشتری جذب کنند و فروش بیشتری داشته باشند. چه عواملی برای بهبود سئو وبسایت اهمیت دارند؟
محتوای مفید و جذاب به کاربران بسیار مهم است. محتوای با کیفیت می تواند به بهبود رتبه وب سایت کمک کند. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع وب سایت به شناخته شدن بیشتر و دریافت ترافیک بیشتر کمک می کند. ایجاد لینک های ورودی به وب سایت شما از سایت های معتبر و مرتبط به بهبود اعتبار و ارتباطات SEO کمک می کند.
منابع :