ادغام
بر اساس نتایج مطالعات جدید، ۸۰٪ از کاربران، با استفاده از ابزارهای اتوماسیون فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ، شاهد رشد در تعداد لیدها بودهاند. ۷۷٪ نیز میزان نرخ تبدیل خود را رو به افزایش دانستهاند. گسترش کاربرد مارکتینگ اتومیشن امری غیرقابل اجتناب است. هرچه تعداد کسبو کارهایی که به سمت دیجیتالی شدن پیش میروند افزایش مییابد، بازاریابان نیز به سمت روشهای موثرتر و قابل اندازهگیری برای کمپینهای بازاریابی روی میآورند.
استفاده از این شیوه برای موفقیت کلی کمپینهای آنلاین بازاریابی، به گفتهٔ ۹۱٪ از کسانی که از این تکنولوژی استفاده میکنند، بسیار مهم تلقی شده است. در این مقاله قصد داریم به طور کامل درباره مارکتینگ اتومیشن توضیح دهیم و ابزارهای مختلف آن را بررسی کنیم.
مارکتینگ اتومیشن چیست؟
به صورت کلی مارکتینگ اتومیشن چیست؟ اتومیشن مارکتینگ (Marketing Automation) به دسته ای از نرم افزارها اشاره دارد که گردش کار و فعالیت های بازاریابی را خودکار، ساده سازی و اندازه گیری می کند تا کسب و کارها از طریق آن بتوانند کارایی عملیاتی و درآمد خود را سریع تر افزایش دهند.
اگر شما یک بازاریاب هستید، قطعا در مورد مارکتینگ اتومیشن به عنوان “تغییر بزرگ در بازاریابی” برای نزدیک به دو دهه شنیده اید. در حالی که مارکتینگ اتومیشن خود چیز جدیدی نیست، امروزه بسیاری از برندها برای تقویت تلاش های بازاریابی خود به پلتفرم های مارکتینگ اتومیشن متکی هستند. از تست A/B گرفته تا ابتکارات مبتنی بر داده یا کمپین های ایمیل هدفمند یا پروفایل کاربری و بهبود مستمر نرخ های جذب، نگهداری و تبدیل. پلتفرم های مارکتینگ اتومیشن امروزی همه چیز را ارائه می دهند.
بد نیست یک مثال را مرور کنیم. فرض کنید مشتری یکی از اپلیکیشن های تاکسی اینترنتی هستید. معمولاً ممکن است یک کد تخفیف ثابت توسط صاحبان کسب و کار برای شما ارسال شود، اما اگر مارکتینگ اتومیشن در وسط باشد، رفتارهایی که در برنامه دارید و تاریخچه سفرهای شما توسط سیستم ذخیره و تحلیل می شود و احتمالاً صاحبان مشاغل می توانند از مسیرهایی که بیشترین سفر را طی می کنند استفاده کنند. تخفیف مناسب تری برای شما در نظر خواهند گرفت. البته این تنها یکی از سناریوهای احتمالی است و سناریوهای بسیار بیشتری نیز وجود دارد که کسب و کارها می توانند بر اساس نیاز خود آنها را تنظیم کنند.
تاریخچه مختصری از سرویس مارکتینگ اتومیشن
مارکتینگ اتومیشن اولین بار در دهه 90 وارد فضای B2B شد. اولین شرکتی که آن را ایجاد کرد Unica بود. بسیاری از راه حل های دیگر قبل و همراه با Unica متولد شدند، اما به سختی توانستند سطح تعامل مشتری را بالا ببرند، به جز Eloqua که از نظر فنی در این فضا پیشگام بود و اولین بار در سال 1999 خود را معرفی کرد. به عنوان یک نرم افزار مارکتینگ اتومیشن نامگذاری شد.
هر دو برند Unica و Eloqua هنوز بازیگران قدرتمندی در فضای مارکتینگ اتومیشن هستند. هر دوی آنها توسط دو غول IBM و Oracle در سال های 2010 و 2012 خریداری شدند.
به نوعی رشد مارکتینگ اتومیشن با رشد اینترنت مرتبط است. از سال 2000، ضریب نفوذ و سرعت استفاده از اینترنت با سرعت قابل توجهی افزایش یافته است. دسترسی کاربران به اینترنت در حال افزایش بود. این پیشرفت راه را برای مهندسان هموار کرد تا راه حل هایی ایجاد کنند که به شرکت ها اجازه می دهد از اینترنت برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنند.
برخلاف سناریوهای واقعی، ردپای دیجیتالی کاربران در اینترنت را می توان اندازه گیری کرد و فرصتی را برای بازاریابان ایجاد کرد تا پیام های نسبتاً قدرتمندی ایجاد کنند و تعامل کاربر را از طریق پلت فرم های مارکتینگ اتومیشن افزایش دهند.
دوره 2000-2008 شاهد تولد Pardot، Hubspot، Infusionsoft، MailChimp، Act-on، Marketo و نامهای شناخته شده دیگری بود که میشناسید، یا چندین نام دیگر که نمیشناسید، زیرا نتوانستند در این محیط رقابتی زنده بمانند.
تا آن زمان، مارکتینگ اتومیشن دارای سه رکن بود: ایمیل، تجزیه و تحلیل (وب و ایمیل) و مدیریت پایگاه داده. سپس در سال 2007 و 2008 با عرضه آیفون و اندروید به ترتیب چهره مارکتینگ اتومیشن تغییر کرد.
تلفن های همراه به تدریج به جیب هر مصرف کننده ای رسید و به بازاریابان و تبلیغ کنندگان ابزاری قدرتمند و همیشه بیدار برای دسترسی به کاربران خود داد. فضای دیجیتال به اوج خود ادامه داد تا عصر مارکتینگ اتومیشن و محصولات تحلیلی متمرکز بر مصرف کننده آغاز شود.
و پلتفرم مارکتینگ اتومیشن WebEngage نیز یکی از محصولات این تغییر است.
امروزه مارکتینگ اتومیشن به یک صنعت عظیم چند میلیارد دلاری تبدیل شده است. ارقام زیر مؤید این نکته است:
در حال حاضر بیش از 100 محصول در بازار وجود دارد و فضا به هم ریخته است که ما را مجبور به نوشتن این راهنما کرد.
آمار و ارقام مارکتینگ اتومیشن
بر اساس آخرین آمار توسط emailmonday، نزدیک به 51٪ از شرکت ها در سراسر جهان از مارکتینگ اتومیشن استفاده می کنند، در حالی که تقریبا 58٪ از برندها در حال برنامه ریزی استفاده از این فناوری در آینده ای نزدیک هستند.
گزارشی که توسط Salesforce با عنوان State of Marketing (2017) منتشر شده است، بیان میکند که 67 درصد از سرنخهای بازاریابی در حال حاضر از طریق نوعی پلت فرم مارکتینگ اتومیشن جذب میشوند. همچنین در این گزارش، بیشترین رشد استفاده مربوط به حوزه هایی مانند اینترنت اشیا (IoT) و هوش مصنوعی است.
MarketsandMarkets، یک شرکت تحقیقات بازار، زمانی تخمین زد که درآمد نرم افزارهای مارکتینگ اتومیشن از 3.65 میلیارد دلار در سال 2014 به 5.5 میلیارد دلار در سال 2019 افزایش خواهد یافت.
مارکتینگ اتومیشن به زبان ساده!
با مارکتینگ اتومیشن، کسب و کارها را می توان از طریق وب سایت با پیام های خودکار از همه کانال ها مانند ایمیل، وب پوش و پیامک هدف قرار داد. پیام ها طبق مجموعه هایی به نام سفر مشتری (Customer Journey) به صورت خودکار ارسال می شوند. متخصصان بازاریابی و فروش از مارکتینگ اتومیشن برای خودکارسازی فعالیت های بازاریابی و فروش آنلاین خود برای افزایش درآمد و به دست آوردن کارایی استفاده می کنند. وقتی از مارکتینگ اتومیشن برای خودکارسازی کارهای تکراری استفاده می شود، کارمندان آزاد می شوند تا برای مقابله با مشکلات پیچیده تر برنامه ریزی کنند، فرآیندها ساده تر می شوند و خطای انسانی کاهش می یابد.
پس کارکرد مارکتینگ اتومیشن چیست؟ مارکتینگ اتومیشن به شما کمک می کند تا میزان حفظ مشتری خود را افزایش دهید، می توانید با ارسال پیام های هدفمند از ریزش مشتری جلوگیری کنید و در نهایت با اندازه گیری دقیق ROI درآمد خود را افزایش دهید.
ابزار مارکتینگ اتومیشن چیست؟
ابزار مارکتینگ اتومیشن چیست؟ ابزارهای مارکتینگ اتومیشن به شما توانایی جمع آوری داده های مشتری را از طریق تعاملات زیادی مانند ایمیل، بازدید از وب سایت و استفاده از اپلیکیشن شما را می دهد. در واقع، سرویس مارکتینگ اتومیشن تمام دادههای مربوط به فعالیتها و تعاملات کاربر، دادههای رفتاری، ترجیحات و به طور کلی تمام ردپای کاربران را در پلتفرمهای شما جمعآوری میکند، این داده ها به ایجاد یک دید ۳۶۰ درجه ای از هر مشتری کمک می کند تا بتوانید تعامل با کاربران خود را شخصی و مبتنی بر رفتار آنها شکل دهید.
مارکتینگ اتومیشن هر کاری را که نیاز دارید انجام می دهد: تقسیم بندی دقیق مشتریان، تعریف سفرها و فرآیندهای خودکار برای هدف قرار دادن مخاطبان مناسب در زمان مناسب، ارسال پیام های کاملاً شخصی سازی شده برای هر مشتری بر اساس رفتار آنها، ایجاد کمپین های تبلیغاتی در همه کانال های بازاریابی مانند پست الکترونیک، موبایل، اس ام اس، وب پوش و فراتر از آن با چند کلیک ساده و از همه مهمتر ارائه تجربیات شخصی به طور کارآمد و موثر برای مشتریان خود.
اهمیت مارکتینگ اتومیشن برای کسب و کارها
داده ها دروغ نمی گویند: مارکتینگ اتومیشن می تواند به کسب و کارها کمک کند تا ROI بازاریابی و رشد کلی کسب و کار را درک کنند. به طور خاص، مارکتینگ اتومیشن چگونه می تواند برای کسب و کار شما مفید باشد؟ بیایید با جذب سرنخ شروع کنیم.
تولید سرنخ بهتر مارکتینگ آتومیشن برای کسبوکارهای کوچک و بزرگ
جذب سرنخ گام بسیار مهمی در رشد هر کسب و کاری است. خودکار کردن بسیاری از مراحل در بازاریابی و فروش به تیم شما زمان بیشتری می دهد تا روی استراتژی کلی تمرکز کند و سرنخ هایی را پرورش دهد که به مشتریان واقعی شما تبدیل می شوند. این بدان معناست که چشم انداز بهتر و بیشتر منجر به جذب مشتریان بیشتر می شود.
مارکتینگ اتومیشن همچنین می تواند به شما یک تصویر غنی تر، دقیق تر از رفتار مشتری بالقوه بدهد. نرمافزار اتوماسیون با استفاده از روشهای ردیابی رفتاری مانند دنبال کردن مسیر کاربر از طریق وبسایت شما، میتواند به تیم شما کمک کند منافع چشم انداز و جایگاه آنها در چرخه خرید را بررسی کند.
به عنوان مثال، اتوماسیون به شما می گوید که یک مشتری خاص در حال مشاهده دسته خاصی از محصولات است، در این حالت ممکن است نشان دهنده این باشد که آنها به دنبال تحقیق و مقایسه و تهیه لیست کوتاهی از محصولات مورد علاقه خود در ابتدای خرید هستند. . هستند. اگر به آنها دانلود کاتالوگ یک محصول خاص که می تواند مد نظر آنها باشد را پیشنهاد دهید؛ آمادگی برای خرید را در آنها افزایش دهید.
گردآوری اطلاعات از مکانهای مختلف، از جمله بازدید و دانلود از وبسایت، فعالیت در رسانههای اجتماعی، و بازاریابی مستقیم، به شما امکان میدهد با دقت بیشتری مشتریان خود را اولویتبندی کنید و کمپینهای بازاریابی گستردهتری را اجرا کنید. شامل:
- پیام های بازاریابی مبتنی بر اقدام
- پیام های نامکرر “قطره ای” ایمیل برای حفظ علاقه
- ایمیل های شخصی
- پیام های فیس بوک یا توییتر
پرورش سرنخ ها
پرورش سرنخ ها می تواند بسیار وقت گیر باشد. ارزش هدایت لید از طریق یک سفر کاملا خودکار هنگامی که فروش با موفقیت به پایان می رسد، قابل درک خواهد بود. در واقع، با توجه به تحقیقات Gleanster ، ۵۰ ٪ از لیدهای کسب و کار تولید شده واجد شرایط هستند، اما آماده برای خرید در حال حاضر نیستند.
این آمار برای یک کسب و کار می تواند یک معضل ایجاد کند: شما می دانید تقریبا نیمی از سرنخ های خود واجد شرایط هستند پس هنوز هم نیاز به پرورش سرنخ دارید، اما با یک تیم کوچک دست زدن به هر دو فرآیند فروش و بازاریابی و هماهنگی آنها، کنترل شاخص های کلیدی و … سخت و زمان بر به نظر می رسد. استرس نداشته باشید! ابزارهای مارکتینگ اتومیشن دقیقا ً به همین دلیل اختراع شدند: برای انجام کاری که انسان ها فقط وقت آن را ندارد.
شخصی سازی سفر مشتری
محتوای شخصی سازی شده کلید پرورش سرنخ است. با توجه به بازاریابی تعاملی، 77 درصد از خریداران می خواهند در هر مرحله از تحقیقات خود، محتوا و پیشنهادات منحصر به فردی دریافت کنند. ابزارهای مارکتینگ اتومیشن فرآیند ارائه محتوای مناسب به خریدار مناسب را در زمان مناسب ساده می کند.
آنها همچنین داده ها را از همه کانال های تحویل محتوا می گیرند: مشتریان کدام ایمیل ها را باز می کنند و روی آنها کلیک می کنند؟ کدام یک از کانال های ارتباطی شما نرخ تبدیل خوبی ایجاد می کند، نرخ تبدیل چقدر است؟ و سایر اقدامات کاربر چیست؟ جمعآوری خودکار دادهها میتواند به این سؤالات و بسیاری دیگر از سؤالات مرتبط با استراتژیهای بازاریابی محتوای شما پاسخ دهد. همچنین داده های جمع آوری شده توسط یک سیستم مارکتینگ اتومیشن برای اقدامات اولیه بازاریابی تا رسیدن به مرحله فروش بسیار موثر است.
مثال:
شرکت Dell، تولید کننده معروف کامپیوتر را در نظر بگیرید. وی پس از بررسی متوجه شد که تعداد زیادی از مشتریان ورودی بدون ثبت سفارش یا خرید از فروشگاه اینترنتی خارج می شوند. دل از ویژگی تجزیه و تحلیل رفتار کاربران ابزار مارکتینگ اتومیشن استفاده نمود و با ایجاد تبلیغات جدید بر اساس تاریخ بازدید مشتریان، محصولات مشاهده شده و محصولات باقی مانده در سبدهای خرید، به افزایش ۷۰ درصدی نرخ های کلیک و ۳۰۰ درصد نرخ تبدیل بالاتر دست یافت.
داده های بهتر برای تصمیم گیری های هوشمندانه تر
به نظر می رسد این روزها همه در مورد “داده های بزرگ” صحبت می کنند، اما کسب و کارها در مورد نحوه جمع آوری و استفاده از آن اطلاعات بسیار کمی دارند. مارکتینگ اتومیشن به شما این امکان را می دهد که به راحتی داده های بزرگ را جمع آوری کنید و هوش مصنوعی ارزشمندی را از تجزیه و تحلیل دقیق نحوه استفاده از آن استخراج کنید.
یک پلتفرم واحد برای داشبوردها، ابزارهای تحلیلی، گزارش های مدیریت جامع، و جمع آوری و ذخیره داده ها، پلتفرم های مارکتینگ اتومیشن را به جامع ترین راه حل برای اندازه گیری معیارهای کلیدی کمپین و پیش بینی رفتار مصرف کننده تبدیل کرده است. یکی از مزایای فراوان پلتفرم مارکتینگ اتومیشن، امکان ارائه مشخصات کامل تر از مشتریان بالقوه و پیش بینی برخی گروه های خاص از مشتریان است، علاوه بر این، امکان انجام تست های A/B برای یافتن تکنیک هایی که نتایج و بازخورد بالاتری دارند، بسیار مفید خواهد بود.
ایجاد یک دید ۳۶۰ درجه ای از مشتریان
آیا آمادهاید تا فعالیتهای خود را با مارکتینگ اتومیشن به سطح بالاتری برسانید؟ مارکتینگ اتومیشن خود را با سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ادغام کنید.
ادغام CRM با مارکتینگ اتومیشن به شما کمک می کند رفتار دو طرفه کاربران خود را به دقت ردیابی کنید، مانند محصولاتی که مشتریان شما مشاهده می کنند، انواع محتوایی که به آن علاقه مند هستند و جایی که در چرخه خرید قرار دارند. این اقدام به طور ناگهانی بینش باورنکردنی را در مورد آنچه مشتریان شما دقیقاً به آن علاقه دارند به شما می دهد و این بینش است که به شما امکان می دهد تا تعاملات خود را با کاربران خود به طور گسترده شخصی کنید تا به بالاترین نرخ حفظ مشتری برسید.
نکات مهم انتخاب بهترین ابزار مارکتینگ اتومیشن چیست؟
انتخاب بهترین ابزار مارکتینگ اتومیشن نکته مهمی است که باید با دقت و بررسی های لازم انجام شود. در زیر به برخی از نکات مهم در انتخاب ابزارهای مارکتینگ اتومیشن اشاره شده است:
قابلیت های نرم افزار
بهترین ابزار مارکتینگ اتومیشن باید قابلیت های متنوع و جامعی داشته باشد که به شما در بهبود فرآیندهای بازاریابی و ارسال خودکار تبلیغات شما کمک می کند.
قابلیت هماهنگی با ابزارهای دیگر
بهترین ابزار مارکتینگ اتومیشن باید بتواند با سایر ابزارهایی که در فرآیندهای بازاریابی خود استفاده می کنید، به عنوان مثال، سیستم های مدیریت محتوا، بازاریابی ایمیلی و غیره هماهنگ شود.
قیمت
هزینه ابزار مارکتینگ اتومیشن نیز بسیار مهم است. بهتر است قیمت را با امکانات ارائه شده توسط نرم افزار مقایسه کنید تا بهترین ابزار را با قیمت مناسب برای خود انتخاب کنید.
پشتیبانی و آموزش
بهترین ابزار مارکتینگ اتومیشن باید پشتیبانی و آموزش کامل داشته باشد تا بتوانید به راحتی از ابزار استفاده کنید.
سادگی استفاده
بهترین ابزار مارکتینگ اتومیشن، باید دارای رابط کاربری ساده و کاربرپسند باشد تا به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید.
امکانات داخلی و سفارشی سازی
بهترین ابزار مارکتینگ اتومیشن باید دارای ویژگی های داخلی قدرتمند و همچنین گزینه های سفارشی سازی برای تنظیم و نمایش داده های بازاریابی شما باشد.
در نهایت، همیشه بهترین کار این است که قبل از انتخاب یک ابزار، مزایا و معایب هر ابزاری را با دقت مزایا و معایب آن را بررسی کنید. همچنین، باید به نیازهای بازاریابی خود توجه زیادی داشته باشید و ابزاری را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت داشته باشد.
دیدگاه سئووبتیمایزر به مارکتینگ اتومیشن چیست؟
در طول مدت فعالیت سئووبتیمایزر، کارشناسان ما تجربه انجام کارهای مختلف را داشته اند. بسیاری از خدماتی که امروزه به صورت سیستمی یا خودکار در سئووبتیمایزر به مشتریان ارائه می شود، زمانی به صورت دستی انجام می شد. اما باید بپذیریم که خطای انسانی در بسیاری از موارد بیشتر از سیستم است، همچنین سرعت انجام عملیات تکراری توسط سیستم ها بسیار بالاست. از طرفی هزینه مالی سیستم ها در بسیاری از موارد کمتر از هزینه منابع انسانی است.
با تمام این مفروضات، سئووبتیمایزر معتقد است که مارکتینگ اتومیشن نه تنها آسیبی به ساختار بازاریابی دیجیتال کسب و کارها وارد نمی کند و نیروهای آنها را بیکار نمی کند، بلکه مارکتینگ اتومیشن می تواند باعث رشد و شکوفایی فعالیت های بازاریابی دیجیتال کسب و کارها شود.
سوالات متداول در مورد مارکتینگ اتومیشن
مارکتینگ اتومیشن یک روش بازاریابی جدید مبتنی بر فناوریهای اتوماسیون است که با استفاده از نرمافزارها و ابزارهای مختلف به شما این امکان را میدهد تا فرآیندهای بازاریابی خود را بهبود بخشیده و بهطور خودکار پیامهای تبلیغاتی ایجاد کنید. ، داده های بازاریابی را تجزیه و تحلیل کنید و با مشتریان خود روابط موثر برقرار کنید.
1. ایجاد فرآیند فروش خودکار 2. راه اندازی کمپین های تبلیغاتی خودکار 3. تجزیه و تحلیل دقیق داده های بازاریابی 4. ایجاد روابط مؤثر با مشتریان 5. ایجاد محتوای بازاریابی با استفاده از روش های خودکار مارکتینگ اتومیشن چیست؟
۵ کاربرد مارکتینگ اتومیشن چیست؟
خلاصه پایانی
اگرچه شایعاتی مبنی بر تغییر و حذف مشاغل سنتی توسط افراد مختلف مبنی بر حضور مارکتینگ اتومیشن وجود دارد، اما واقعیت این است که مارکتینگ اتومیشن قدرتمند به راه خود ادامه می دهد. این گونه ترس ها و ترس ها بیشتر متوجه افراد و مشاغلی است که به احتمال زیاد دانش کافی در مورد فناوری های جدید ندارند.
ما در سئووبتیمایزر آماده ارائه خدمات مارکتینگ اتومیشن به کسب و کارهای بزرگ هستیم و همواره سعی می کنیم تمام تلاش خود را برای آگاهی بخشی در زمینه مارکتینگ اتومیشن انجام دهیم تا به جامعه دیجیتال مارکتینگ ایران حتی اگر کوچک باشد کمک کنیم.
همچنین تجربه چندین ساله ما در این زمینه و به ویژه اجرای چندین پروژه در ایران در زمینه مارکتینگ اتومیشن به ما کمک می کند تا بتوانیم پاسخگوی بهتری به شما باشیم.
اگر شما هم به دنبال استفاده از ابزارهای مارکتینگ اتومیشن در کسب وکار خود هستید می توانید با مشاوران ما در سئووبتیمایزر در تماس باشید.