اگر اهل دنیای دیجیتال مارکتینگ هستید، احتمالاً تا به حال اصطلاح «استراتژی محتوا» را شنیده اید. طراحی استراتژی محتوا فرآیندی مستمر برای تبدیل اهداف تجاری به طرحی است که از محتوای متنی، بصری، صوتی و تصویری به عنوان ابزار اصلی دستیابی به آن اهداف استفاده می کند.
در واقع برنامه ریزی محتوا و استراتژی، نقشه راه رسیدن به اهداف تجاری برند است. اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالاً قبلاً با محتوا در تجارت خود درگیر شده اید و دوست دارید بدانید که چگونه یک استراتژی محتوا بنویسید.
در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که استراتژی محتوا چیست، چرا کسب و کار شما به برنامه ریزی تولید محتوا نیاز دارد و برای نوشتن استراتژی تولید محتوا و نقشه راه چه مراحلی را باید دنبال کنید. با ما بمان.
استراتژی محتوا چیست؟
استراتژی محتوا برنامه و زمانبندی است که در آن محتوا (صوتی، ویدیویی یا نوشتاری) برای دستیابی به اهداف تجاری شما استفاده می شود. یک استراتژی موفق، مخاطبان هدف یک برند را در هر مرحله از قیف درگیر می کند و حتی پس از خرید نیز آنها را درگیر می کند.
کسب و کار شامل افزایش آگاهی از برند است. برای دستیابی به این هدف، نیاز به نوشتن استراتژی مبتنی بر سئو، افزایش ترافیک وب سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) و افزایش ترافیک محصولات یا خدمات شما وجود دارد.
صاحبان مشاغل جدید و استارت آپ ها اغلب فکر می کنند که داشتن یک استراتژی محتوا خوب است، اما ضروری نیست. اما نکته مهم این است که نوشتن استراتژی محتوا و تولید محتوای باکیفیت می تواند در ایجاد اعتماد با مخاطبان جدید و موفقیت بلندمدت بسیار ارزشمند باشد.
اساساً یک استراتژی محتوای خوب، زیربنای مراحل جذب مشتری به برند شما و رضایت آنها در طول سفر خریدار است که در چارچوب بازاریابی درونگرا قرار دارد. مدیران محتوا و دیجیتال مارکتینگ می توانند با استفاده از یک استراتژی محتوای مناسب، علاوه بر جذب مشتریان بالقوه برای برند خود، فروش و رضایت مشتری بیشتری را نیز کسب کنند.
علاوه بر این، با توجه به اینکه 70٪ از بازاریابان به طور فعال در بازاریابی محتوا سرمایه گذاری می کنند، بسیار مهم است که یک استراتژی محتوای خوب برای رقابت شدید در صنعت خود ایجاد کنید. اما اهمیت استراتژی محتوا چیست؟ چگونه برای تولید محتوا برنامه ریزی کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.
چرا مارکترها نیاز به نوشتن استراتژی بازاریابی محتوا دارند؟
بازاریابی محتوا به کسب و کارها کمک می کند تا برای منابع قابل اعتماد و مقرون به صرفه ترافیک وب سایت و سرنخ های جدید برنامه ریزی کنند.
منبع قابل اعتماد ترافیک و سرنخهای محتوا به برند شما انعطافپذیری میدهد تا از سایر تاکتیکهای بازاریابی مانند اسپانسری محتوایی، تبلیغات رسانههای اجتماعی و اشتراکگذاری محتوا از برندهای دیگر کسب درآمد کند.
به علاوه، محتوای شما نه تنها به جذب لید جدید کمک میکند، بلکه به مشتریان بالقوه شما در مورد برندتان آگاهی میدهد و سهم ذهنی و قلبی آنها را دریافت میکند.
سوالاتی که پیش از نوشتن استراتژی محتوا باید مطرح کنید
برای تدوین یک استراتژی خوب محتوا، ابتدا این سوالات را مطرح کنید و طبق پاسخ آن محتوای متنی، ویدیویی، تصویری یا صوتی خود را تعیین کنید.
۱. چه کسی محتوای شما را قرار است ببیند یا بخواند؟
مخاطبان محتوای شما چه کسانی هستند؟ برای چند مخاطب محتوا تولید می کنید؟ مخاطب شما بزرگسال است یا خردسال؟ زن است یا مرد؟ کدام بخش از جامعه قرار است با محتوای شما تعامل داشته باشد؟ پاسخ به تمامی سوالات به ما کمک می کند تا با یک استراتژی بازاریابی محتوایی خوب، محتوای مناسب و جذابی برای مخاطب تهیه کنیم.
همانطور که کسب و کار شما ممکن است بیش از یک نوع مشتری داشته باشد، استراتژی محتوای شما نیز باید شامل بیش از یک نوع کاربر باشد. اگر مخاطبان شما هم مرد و هم زن و در گروه های سنی مختلف هستند، باید استراتژی محتوا را به گونه ای طراحی کنید که همه این مخاطبان را شامل شود.
این به شما کمک می کند تا از انواع محتوا و کانال های ارتباطی که برای مخاطبان هدف طراحی شده اند استفاده کنید.
۲. قرار است چه مشکلی را برای مخاطبان خود حل کنید؟
در حالت ایده آل، محصول یا خدمات شما مشکلی را حل می کند که مخاطبان شما تصور می کنند که به دنبال آن هستید. با تسلط بر مدلهای تدوین استراتژی، میتوانید نحوه پرداختن به این ویژگی محصول یا خدمات را انتخاب کنید تا هدف بزرگتر خود را بیابید. شما حتی می توانید خدماتی را طراحی کنید که به مخاطبان خود یاد می دهد چگونه مشکل محصول یا خدمات خود را برطرف کنند.
یک استراتژی صحیح و عملی باید از 2 دسته از مخاطبان محصول یا خدمات پشتیبانی کند:
- افرادی که هنوز با مشکل خود دست و پنجه نرم می کنند و به دنبال محصول یا خدماتی برای حل مشکل خود هستند.
- آنها قبلاً محصول یا خدماتی دارند که استفاده می کنند و نیاز به هدفگیری مجدد(ریتارگتینگ) دارند.
بهعنوان یک مدیر محتوا یا بازاریاب دیجیتال، باید راهحلهایی را که ارائه میدهید بسازید و قدرت خود را در مقایسه با رقبای خود، با استفاده از تبلیغات و استراتژیهای تقویتی برای ایجاد اعتبار برای مخاطبان هدف، تقویت کنید.
۳. چه چیزی برند شما را منحصر به فرد میکند؟
احتمالاً رقبای شما محصولی مشابه محصول شما دارند. در نتیجه، مشتریان بالقوه باید بدانند که چه چیزی محصول شما را برتر یا متفاوت از محصول آنها می کند. در واقع مخاطب باید بداند که چرا باید شما را از بین برند و رقیبتان انتخاب کند.
شاید برتری شما نسبت به رقبا، قدمت برندتان، صدای منحصر به فرد برندتان، طراحی ارگونومیک و جذاب محصولاتتان یا ویژگی های دیگر باشد. در نتیجه باید این مزیت ها را به مخاطب گوشزد کنید.
برای اثبات اینکه چرا محصول یا خدمات شما ارزش خرید دارد، باید به مشتری ثابت کنید که برند شما ارزش دیده شدن و شنیده شدن را دارد. برای این منظور باید محتوای خود را به گونه ای طراحی کنید که این ارزش را به مخاطب منتقل کند.
۴. روی چه قالبهای محتوایی تمرکز خواهید داشت؟
فرمت به معنای متن، ویدئو، تصویر یا صدا است. برای درک اینکه کدام قالب را برای استراتژی های خود انتخاب کنید، باید مخاطبان خود را ارزیابی کنید و ببینید کدام مخاطب کجاست.
به عنوان مثال، در چند سال اخیر، ویدیوهای یوتیوب در بین مخاطبان بسیار محبوب شده است و این ممکن است شما را وسوسه کند که به تولید ویدیوی یوتیوب روی بیاورید. اما قبل از انجام این کار، بررسی کنید که آیا مخاطبان شما در این پلتفرم حضور دارند یا خیر. اگر مشتریان بالقوه شما از YouTube استفاده نمی کنند، وقت خود را برای ایجاد محتوایی تلف می کنید که به مخاطب شما برسد یا توجه آنها را جلب نکند. در نتیجه سرمایه شما هدر خواهد رفت.
هنگامی که بهترین قالب تولید محتوا را شناسایی کردید، منابع را برای بودجه بندی ارزیابی کنید و استراتژی های خود را بر اساس آن بنویسید.
۵. محتوای خود را در چه کانالهایی منتشر خواهید کرد؟
همانطور که قالبهای محتوای متفاوتی در اختیار دارید، کانالهای توزیع محتوا نیز متنوع هستند. از وب سایت شرکت شما گرفته تا رسانه های اجتماعی، همه آنها کانال های ارتباطی شما با مخاطبان شما هستند.
در اینجا نیز وجود مخاطب و ترجیح او در انتخاب کانال محتوا مهم است. اگر مخاطبان شما محتوای ویدیویی طولانی را ترجیح می دهند، می توانید محتوای خود را در YouTube منتشر کنید. اگر مخاطب جوان تری دارید که دوست دارد محتوای کوتاه و سریع ببیند، استراتژی محتوای خود را بر اساس پلتفرم های TikTok و Instagram قرار دهید.
۶. چگونه تولید و انتشار محتوا را مدیریت خواهید کرد؟
در نگاه اول مدیریت محتوا و تولید و انتشار آن کاری دشوار و دلهره آور است. اما برای سهولت در مدیریت محتوا و نوشتن یک استراتژی محتوای خوب کافی است قبل از اجرای محتوا نکات زیر را در نظر داشته باشید:
- چه کسی در تیم چه چیزی را ایجاد می کند؟
- جایی که محتوا قرار است منتشر شود.
- زمانی که محتوای تولید شده در کجا منتشر شود.
در یک تیم کوچک، توجه به این سه نکته آسان است زیرا مدیر محتوا یا دیجیتال مارکتینگ ممکن است تنها فردی باشد که در مورد استراتژی محتوا تصمیم می گیرد. اما در یک آژانس دیجیتال مارکتینگ بزرگ که با چندین تیم محتوا همکاری می کند، موضوع مدیریت محتوا و نوشتن یک استراتژی خوب نیازمند فرآیند پیچیده تری و تفکر تیمی است.
نحوه نوشتن استراتژی محتوا و تعیین چارچوب آن
برای طراحی یک استراتژی محتوای خوب و صحیح لازم است با مراحل استراتژی محتوا آشنا باشید. از همین رو باید موارد زیر را دنبال کنید.
۱. هدف برند خود را از کانتنت مارکتینگ مشخص کنید
هدف شما از تدوین برنامه بازاریابی محتوا چیست؟ چرا می خواهید محتوا بسازید و یک استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کنید؟
قبل از شروع برنامه ریزی، اهداف برند خود و آنچه را که می خواهید به آن دست یابید، بشناسید، بنابراین زمان برای تدوین بهترین استراتژی و برنامه ریزی یک تقویم محتوای خوب خواهید داشت.
۲. پرسونا و شخصیت مخاطبان را بررسی کنید
برای توسعه یک برنامه محتوای موفق و تعریف استراتژی محتوای حرفه ای، باید به وضوح مخاطبان هدف محتوای خود را مشخص کنید. مخاطب هدف در بازاریابی دیجیتال به عنوان پرسونا یا شخصیت خریدار شناخته می شود.
این امر به ویژه برای کسانی که به تازگی شروع به کار کرده اند یا تازه وارد بازاریابی شده اند بسیار مهم است. با شناخت مخاطبان هدف خود، میتوانید محتوای مرتبطتر و با ارزشتری ایجاد کنید که آنها را بخوانند و به مشتری تبدیل کنند.
اگر شما یک بازاریاب با تجربه هستید، ممکن است هدف شما پس از مدتی تغییر کرده باشد. آیا می خواهید گروه جدیدی از افراد را هدف قرار دهید یا بازار هدف فعلی خود را گسترش دهید؟ آیا می خواهید همان مخاطبان هدف را حفظ کنید؟ بررسی مجدد پارامترهای پرسونا با انجام تحقیقات بازار هر ساله به رشد مخاطبان شما کمک زیادی می کند.
۳. ممیزی محتوا را پیادهسازی کنید
اکثر برندها با نوشتن پست های وبلاگ و انتشار آنها شروع به کار می کنند. اگر میخواهید در قالبهای مختلف سرمایهگذاری کنید، میتوانید یک ممیزی محتوا برای ارزیابی بازده بالا و پایین خود انجام دهید. به طور خلاصه، ممیزی محتوا گردآوری، سازماندهی و تجزیه و تحلیل همه پست های وبلاگ است. در طی این فرآیند، متوجه خواهید شد که آیا نسخه قدیمی شما نیاز به ادغام، حذف یا نه دارد.
اگر مدتی است که در تجارت بوده اید، باید تلاش ها و نتایج بازاریابی محتوای خود را در طول سال ها مرور کنید. با کمک این ارزیابی ها می توانید نقاط ضعف و قوت محتوای خود را بشناسید و متوجه شوید که در آینده چه کارهای متفاوتی می توانید انجام دهید و چه اهداف جدیدی را می توانید تعیین کنید. اکنون زمان بسیار خوبی است تا اهداف تیم خود را با بقیه اهداف سازمان خود هماهنگ کنید.
در هر مرحلهای که هستید، ممیزی محتوا به شما کمک میکند تعیین کنید چه چیزی با مخاطبان شما طنینانداز میشود و چه چیزی بیشتر دیده میشود، شکافها را در دستههای موضوع شناسایی کنید، و برای تجدید ایدههای قدیمی طوفان فکری کنید.
۴. یک سیستم مدیریت محتوای خوب انتخاب کنید
بخش های حیاتی و مهم مدیریت محتوا شامل تولید محتوا، انتشار و تحلیل محتوا است. با استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) می توانید خود را به روشی آسان و پایدار ایجاد، مدیریت و کنترل کنید.
یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا در حال حاضر سیستم مدیریت محتوای وردپرس است که می توانید از آن برای انتشار و مدیریت محتوای خود استفاده کنید.
۵. تعیین کنید که چه نوع محتوایی را می خواهید تولید کنید
با توجه به سلیقه مخاطب و اهدافتان، گزینههای مختلفی برای تولید محتوا وجود دارد که عبارتند از:
- پستهای وبلاگ
- کتابهای الکترونیکی
- مطالعات موردی
- اینفوگرافیک
- محتوای ویدیویی
- محتوای تصویری
- پادکست
برای تدوین استراتژی محتوا، با توجه به هدفتان، باید نوع محتوا را مشخص کنید و سپس به سراغ کانالی بروید که برای انتشار محتوایتان مناسب است و مخاطبان بیشتری در آن وجود دارد.
۶. اتاق فکر و طوفان فکری بر پا کنید
جلسات تولید محتوا و همفکری با تمامی افرادی که محتوای متنی، تصویری و ویدیویی تولید می کنند به خلق ایده های جدید و جذاب با توجه به اهداف سازمان و برند کمک می کند. اعضای تیم می توانند با کمک نقشه راه مدیر بازاریابی ایده های جذابی خلق کنند.
۷. محتوای خود را در قیف بازاریاب ترسیم کنید
ابتدا سفر خود را از طریق مراحل برند، توجه، خرید، استفاده و پشتیبانی ترسیم کنید. این به شما کمک می کند نیازهای مختلف را در قسمت های مختلف قیف شناسایی کنید و تعیین کنید که برای هر یک از آن نیازها چه چیزی ارائه دهید.