برای بهبود مستمر وب سایت خود، باید بدانید که چگونه کاربران شما جذب سایت می شوند. استفاده از نقشه های حرارتی وب سایت یک راه عالی برای به دست آوردن عملکرد بهتر و تجسم تعاملات در وب سایت شما است. در این مقاله، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه UX وب سایت خود را با نقشه های حرارتی Hotjar تجزیه و تحلیل و بهبود دهید.

ممکن است شما یک وب سایت عالی داشته باشید، اما برای ادامه رشد و بهبود آن، می خواهید بدانید که کاربران شما چگونه با آن تعامل دارند. اگر می‌خواهید خودتان آن را امتحان کنید، امروز نحوه استفاده از Hotjar و نحوه تجزیه و تحلیل نتایج Heatmap را به شما آموزش می‌دهیم.

نقشه حرارتی (Heatmap) چیست؟

نقشه حرارتی اساسا راهی برای تجسم نحوه تعامل کاربران با یک وب سایت است. در واقع، یک نقشه حرارتی به شما این امکان را می دهد که مناطق فعال و نقاط مهم وب سایت خود را با رنگ های قرمز یا نارنجی گرمتر مشخص کنید و مناطق غیر فعال با رنگ های سردتر نشان داده شوند.

اساسا، نقشه های حرارتی به شما کمک می کند تا داده های پیچیده را در یک نگاه درک کنید. بنابراین این یک ابزار عالی برای کسانی است که رویکرد شهودی را برای بازاریابی خود ترجیح می دهند و به شناسایی و بهبود KPIهای رایج سایت، تجربه کاربر و نرخ تبدیل کمک می کند.

Hotjar چیست و چه کاربردی دارد؟

Hotjar یک نرم افزار بازاریابی است که طیف گسترده ای از ابزارها و روش های تست کاربر را برای تجزیه و تحلیل وب سایت خود در اختیار شما قرار می دهد. مانند ابزاری مانند Google Analytics، باید کد Hotjar منحصر به فرد خود را نصب کنید، سپس می توانید با اجرای نقشه های حرارتی در وب سایت خود، آنها را ردیابی کنید.

Hotjar چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا سرویس Hotjar رایگان است؟

Hotjar یک طرح اولیه را به صورت رایگان ارائه می دهد. با طرح اولیه، اعضای تیم نامحدود، تعداد محدودی ثبت نام کننده و حداکثر سه نقشه حرارتی در آن واحد خواهید داشت.

بخوانید  راهنمای قطعی سئوی موجودیت یا Entity SEO

بسته به اندازه کسب و کار شما و بسته ای که انتخاب می کنید، برنامه های پرمیوم نیز از 39 پوند تا 389 پوند در ماه در دسترس هستند. این بسته ها طیف گسترده ای از ویژگی ها از جمله نقشه های حرارتی و رکوردهای بیشتر، هدف گیری دقیق، برچسب گذاری، بررسی و آموزش را ارائه می دهند.

اما برای کسب و کارهای کوچک، بسته رایگان کافی است تا شما شروع کرده و دیدی کلی از آنچه که این ابزار قدرتمند می تواند انجام دهد، داشته باشید.

جایگزین Hotjar برای تجزیه و تحلیل وب سایت و بهبود کاربران

Hotjar یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین ابزارهای نقشه حرارتی موجود است و می توانید برای مدت طولانی از آن استفاده کنید.

اما، گزینه های جایگزین زیادی نیز وجود دارد:

  • Microsoft Clarity: این ابزار نسبتاً جدید مایکروسافت نقشه های حرارتی و تجزیه و تحلیل ذخیره سازی داده ها را ارائه می دهد و ادعا می کند برای همیشه رایگان است.
  • Crazy Egg: این نرم افزار همچنین نقشه های حرارتی، عکس های فوری و ابزار تست A/B را ارائه می دهد. بسته به کسب و کار و نیاز شما گزینه های کمتری را ارائه می دهد.
  • Mouseflow: این ابزار Heatmap همچنین ضبط جلسات و تعدادی ویژگی دیگر را برای درک نحوه تعامل کاربران با وب سایت شما فراهم می کند. این یک ابزار پولی است، با یک دوره آزمایشی رایگان 14 روزه می توانید آن را آزمایش و ارزیابی کنید.
  • Smartlook: این ابزار شامل ارائه نقشه های حرارتی و دریافت تجزیه و تحلیل در وب سایت ها و برنامه های تلفن همراه است و شامل گزینه های رایگان و پولی است.

ما همه پلتفرم‌های بالا را امتحان نکرده‌ایم، اما اکثر آنها یک آزمایش رایگان ارائه می‌دهند.

نحوه تنظیم یک نقشه حرارتی در Hotjar

هنگامی که یک حساب کاربری ایجاد کردید و کد رهگیری Hotjar خود را به وب سایت خود اضافه کردید، شروع به جمع آوری داده ها آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک نام برای نقشه حرارتی خود انتخاب کنید و صفحه ای را که می خواهید برای شروع جمع آوری داده ها به آن برود انتخاب کنید.

Hotjar چیست و چه کاربردی دارد؟

نقشه حرارتی شما زمانی اجرا می‌شود که داده‌ها را از 1000 بازدید صفحه جمع‌آوری کند، در این مرحله کامل می‌شود. با یک نسخه پولی، می توانید یک نقشه حرارتی را تنظیم کنید تا به طور مداوم اجرا شود و تعداد محدودی از جلسات را در روز ضبط کنید.

بخوانید  معرفی انواع HTTP Status code

توصیه می کنیم برای شروع به صفحه اصلی بروید. اما همانطور که با این فرآیند بیشتر آشنا می شوید، می توانید شروع به اسکن برای صفحات فرود جدید، صفحات با عملکرد ضعیف و موارد دیگر کنید.

نحوه خواندن نقشه حرارتی

نقشه های حرارتی نوعی از تجسم داده ها هستند که درک نحوه تعامل افراد با وب سایت شما را برای همه آسان می کند. اما می‌توانید عمیق‌تر جستجو کنید تا بینش بیشتری در مورد نقاط قوت و ضعف وب‌سایت خود و نحوه بهبود نرخ تبدیل خود به دست آورید.

اسکرول نقشه های حرارتی

این نقشه به شما نشان می دهد که کاربران شما تا چه اندازه در صفحه پیمایش می کنند. علاوه بر تجسم، HotJar درصد کاربرانی را که به هر بخش می‌رسند را نیز ارائه می‌کند و به راحتی می‌توانید بفهمید که کدام محتوا در رتبه بالایی قرار دارد و کدام محتوای بالقوه از دست رفته است. این ابزار به شما کمک می کند مهم ترین محتوای خود را هایلایت کنید و نیازی به انجام کاری ندارید جز اینکه کاربران خود را مجبور کنید تا به محتوای مورد نیاز خود برسند.

همچنین می توانید این اطلاعات را با ناوبری نقشه ترکیب کنید و مناطقی را که توسط تعداد زیادی از کاربران شما دیده می شود و بالعکس شناسایی کنید.

حرکت نقشه های حرارتی

گزینه بعدی کاربر است، بنابراین به شما نشان می دهد که کاربران شما بدون توجه به اینکه روی آن کلیک کرده اند یا نه، ماوس خود را به هر نقطه از صفحه برده اند.

به گفته HotJar، تحقیقات نشان می دهد که بین جایی که افراد کلیک کرده اند و جایی که ماوس خود را حرکت داده اند، ارتباط وجود دارد. بنابراین این به شما کمک می کند تا متوجه شوید که چشم بازدیدکنندگان شما چگونه در صفحات حرکت می کند. آیا آنها بر پیام‌های کلیدی و فراخوان‌های شما متمرکز هستند؟ یا توسط عناصر دیگر نمایش داده می شوند؟ نقشه ترافیک به شما کمک می کند تا متوجه شوید که توجه کاربر در کجا منعکس می شود.

کلیک نقشه حرارتی وب سایت

در نهایت، داده های کلیک بسیار مهم است. بله، احتمالاً می‌توانید بیشتر این داده‌ها را از Google Analytics دریافت کنید، اما نقشه‌های حرارتی کلیک سایت به شما کمک می‌کند تا به وضوح ببینید کدام بخش کار می‌کند و کدام بخش نادیده گرفته می‌شود. برای هر مکان کلیک شده، می توانید تعداد دقیق کلیک ها و چند درصد از کل حجم نمونه را نیز دریافت کنید.

بخوانید  راهنمای جامع سئو چیست به زبان ساده ؟9 فاکتور مهم در موفقیت سئو

همچنین برای شناسایی مناطقی که می توانند باعث ناامیدی شوند خوب است، به عنوان مثال، عنوان متنی که افراد روی آن کلیک می کنند و به هیچ URL دیگری پیوند ندارد. البته، این به شما کمک می کند تا به وضوح ببینید که آیا افراد روی CTA های کلیدی شما کلیک می کنند یا خیر.

چگونه نقشه های حرارتی به بهبود تجربه کاربری (UX) شما کمک می کند

نقشه های حرارتی یک راه عالی برای بررسی نحوه تعامل کاربران با وب سایت شما و در نتیجه بهبود تجربه کاربری شما هستند. آنها به شما کمک می کنند تا بفهمید:

اگر مهمترین محتوای شما قابل مشاهده است. نقشه های اسکرول به شناسایی مناطقی از صفحه شما کمک می کنند که بیشترین ترافیک را دارند و بنابراین مهم ترین پیام خود را کجا قرار دهید.

کدام عناصر بیشتر چشم را جذب می کنند. نقشه ناوبری به شناسایی مناطقی از صفحه شما کمک می کند که توجه را جلب می کنند و کاربران موس خود را در آن جا نگه می دارند.

نرخ کلیک و نقشه کلیک در یک نگاه به شما نشان می دهد که تعدادی از کاربران شما روی کدام یک از فراخوان های اقدام شما کلیک کرده اند. این شامل مواردی می شود که کاربران موس خود را نگه می دارند و سپس کلیک نمی کنند، که ممکن است نشان دهنده نوعی تردید باشد.

تجربه بین دستگاهی Hotjar نقشه های حرارتی شما را بر اساس دسکتاپ، موبایل و تبلت تقسیم می کند تا بتوانید به راحتی نحوه تعامل کاربران در دستگاه های مختلف را مشاهده کنید.

به عنوان مثال، اگر یک منوی همبرگر در تلفن همراه دارید، ممکن است متوجه شوید که این قسمت برای ضربه زدن بسیار داغ است، در حالی که در نسخه دسکتاپ، کلیک کردن روی منوی پیمایش هدر رایج‌تر است.

نقشه حرارتی وب سایت تنها یکی از روش هایی است که ما برای بهینه سازی نرخ تبدیل استفاده می کنیم. اگر می‌خواهید درباره اینکه چگونه می‌توانیم به شما در بهینه‌سازی وب‌سایت خود برای تبدیل و بهبود تجربه کاربری کمک کنیم، بیشتر بدانید، با استفاده از فرم تماس با کارشناسان ما تماس بگیرید.