برای اینکه یک کسب و کار پیشرفت کند، باید روی برند خود سرمایه گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروزی، یکی از راه های ساخت یک برند، راه اندازی یک وب سایت و کار آنلاین است.
برای ساخت یک وب سایت ایده آل، باید چندین نکته را در نظر گرفت. اولین کاری که باید در این زمینه انجام دهید این است که یک نام وب خوب و جذاب انتخاب کنید. همچنین دقت کنید نام اینترنتی که برای کسب و کار خود انتخاب کرده اید منطقی باشد یا خیر، املای آن باید صحیح و خوانا باشد و از کلمات ناشناخته استفاده نشود.
اکنون که دامنه خود را خریداری کرده اید، زمان انجام کارهای بزرگتر فرا رسیده است. در این مقاله به 10 مورد بسیار مهم اشاره می کنیم. نکاتی که اگر آنها را در طراحی وب سایت خود رعایت کنید، مطمئن باشید که وب سایت شما مورد پسند مخاطبان قرار می گیرد و چند قدم به موفقیت نزدیک می شوید.
1. داشتن نقشه راه منطقی و اساسی
البته یک وب سایت باید زیبا به نظر برسد. اما مهمتر از آن، ابتدا باید تعیین کنید که سایت شما چگونه کار می کند قبل از اینکه سرور خود را انتخاب کنید یا حتی کدهای HTML را تایپ کنید، باید تعیین کنید که چه طراحی و برنامه هایی برای سایت خود دارید. تجربه کاربری هم برای ارتباط در سایت و هم برای جستجوگران مهم است. زیرا گوگل علاوه بر محتوا، ساختار وب سایت را نیز برای رتبه بندی در نظر می گیرد.
بنابراین باید یک طرح بصری مناسب و منطقی انتخاب کنید. تا افرادی که از سایت شما بازدید می کنند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند و منطق سایت شما را درک کنند و همچنین بتوانید در رتبه گوگل بالا بروید.
2. انتشار اطلاعات صحیح و مرتبط با کسبوکار
طراح جاش فرانکل می گوید: “بزرگترین شکست مردم تلاش برای ایجاد سایتی است که دوست دارند و نه لزوماً سایتی که به آن نیاز دارند.” به عنوان مثال: از یک رستوران استفاده کنید، فرانکل میگوید: «همه به نوع موسیقی، طراحی و تنوع غذا علاقهمند هستند، اما روی موارد اولیه مانند منو، اطلاعات تماس و مسیرها حرکت میکنند.»
همه ما می دانیم که برای اینکه یک رستوران در کار خود موفق باشد باید منویی از غذاهای خود داشته باشد تا بتواند به راحتی مشتریان خود را در مورد غذاهای رستوران آگاه کند. مهم نیست که چه نوع کسب و کاری دارید، این برای شما ضروری است. یعنی باید اطلاعات کاملی در مورد کسب و کار خود در یک مکان داشته باشید تا بتوانید از آن برای اطلاع مشتریان و مخاطبان خود از نوع کاری که انجام می دهید استفاده کنید.
به عنوان مثال، اگر محصولی را می فروشید، باید تصاویر مناسب و با کیفیتی از تمام محصولات خود ارائه دهید. همچنین، اگر در صنعتی کار می کنید که خدمات ویژه ای به مشتریان ارائه می دهد، به عنوان مثال: خدمات پذیرایی عروسی، باید تمام کارها و کارهای انجام شده را در وب سایت خود لیست کنید.
به عنوان مثال صاحب سالن زیبایی می تواند نظرات و پیشنهادات مشتریان خود را در وب سایت منتشر کند، زیرا مشتریان سالن های زیبایی دوست دارند اطلاعات کافی در مورد کیفیت آن سالن دریافت کنند تا بتوانند تصمیم بهتری بگیرند. در نتیجه می توانید با افزودن نظرات مخاطبان در وب سایت اعتماد مشتریان خود را جلب کنید. سایت خود را متناسب با نیازها و علایق مخاطبان خود تنظیم کنید تا بتوانید همیشه مخاطبان خود را داشته باشید.
یک نکته مفید برای وب سایت شما این است که قبل از طراحی وب سایت خود، وب سایت رقبای خود را بررسی کنید، به عنوان مثال اگر در زمینه تولید و فروش لباس فعال هستید، باید به دنبال بهترین رقیب خود در زمینه کسب و کار خود باشید. سایت یا آن را بررسی کنید و دلایل موفقیت آن را بیابید، ببینید از چه سبک محتوایی در سایت خود استفاده کرده اید که مخاطبان شما را جذب کرده است.
واربی پارکر می گوید: کوتاه نباشید، گاهی اوقات یک یا دو جمله می تواند بسیار قدرتمند باشد. بسته به نوع کسب و کار خود، با ثبت اطلاعات مهم در وب سایت خود، در کار خود قوی و قدرتمند خواهید بود.
3. ارائه اطلاعات تماس
البته ثبت اطلاعات تماس در وب سایت یکی از مهم ترین کارهاست پس باید صفحه مخصوص به خود را داشته باشد. میلز می گوید: تا به حال چند بار از وب سایت یک شرکت بازدید کرده اید و با خود گفته اید که تماس با آن شرکت چقدر دشوار است؟
او می گوید، بنابراین، شما باید یک صفحه اختصاص داده شده به اطلاعات تماس را در وب سایت خود قرار دهید و تمام اطلاعات مانند: آدرس ایمیل، تلفن ثابت، تلفن همراه، در صورت لزوم، فرم تماس و لینک های رسانه های اجتماعی مخصوص کسب و کار خود را در آن قرار دهید بدهید تا مردم بتوانند به راحتی به اطلاعات تماس شما دسترسی داشته باشند زیرا هیچ چیز ناامید کننده تر از عدم امکان برقراری ارتباط با یک تجارت نیست زیرا هدف همه مشاغل در طراحی وب سایت افزایش تعامل با مشتریان خود است.
زمانی که می خواهید اطلاعات تماس، آدرس ایمیل و شبکه های اجتماعی خود را در سایت قرار دهید، آنها را به صورت تصویر در سایت قرار ندهید، باید قابل کلیک باشند تا گیرنده با کلیک بر روی آیکون های شبکه اجتماعی به راحتی وارد صفحه شود. مرتبط باشید و عمل کنید.
امروزه تمامی گوشی های هوشمند این امکان را دارند که بر روی لینک های تماس کلیک کرده و با فشار دادن یک شماره تماس مستقیم برقرار کنند. همچنین می توانید از اپلیکیشن گوگل استفاده کنید و آدرس جیمیل مورد نظر را وارد کنید تا کاربران با کلیک بر روی آدرس ایمیل مستقیما به صفحه پیام ها بروند.
4. داشتن رابط کاربری ساده و جذاب
نقشه بدون میانبر بی فایده است و وب سایت بدون استراتژی مشخص بی معنی و بی فایده است. مطمئن شوید که از نام های صحیح و منطقی برای صفحات مختلف سایت خود استفاده می کنید. به عنوان مثال: صفحه تماس با ما یا تماس با ما (اطلاعات تماس در آنجا موجود است)، صفحه درباره ما (اطلاعات مربوط به تاریخچه شرکت شما موجود است) و…
هنگام توسعه استراتژی استراتژیک وب سایت خود، باید فراخوانی برای اقدام در نظر بگیرید. این بدان معناست که افراد دوست دارند چه چیزی را در وب سایت شما ببینند، آنها به راحتی می توانند به صفحه مورد نظر خود در هر صفحه وب سایت هدایت شوند، سفارش خود را ثبت کنند و به راحتی با مجموعه شما تماس بگیرند. شما می توانید به وب سایت خود بپیوندید، به ایمیل خود دسترسی داشته باشید، خدمات خود را ببینید، محصولات خود را مشاهده کنید و…
شما باید اهداف خود را به وضوح در وب سایت خود ارائه دهید. فرانکل می گوید: خود را به جای مخاطب و مشتری خود قرار دهید. با بازدید از وب سایت خود به آنچه آنها می خواهند فکر کنید. اهداف آنها چیست؟ به اهداف مشتری بالقوه خود فکر کنید.
به خصوص زمانی که تصمیم به برگزاری فروش آنلاین در وب سایت خود دارید، باید رابط کاربری آن را بیشتر در نظر بگیرید، زیرا وب سایتی که فروش آنلاین دارد باید تمامی امکانات و اطلاعات مورد نیاز را به صورت آنلاین در اختیار مشتری قرار دهد. تا مشتریان بتوانند به راحتی خرید خود را انجام دهند و به وب سایت شما اعتماد کنند.
5. تامین امنیت سایت
باید به امنیت وب سایت خود توجه ویژه ای داشته باشید، اگر فروشگاه اینترنتی دارید باید سعی کنید وب سایت خود را با گواهی SSL ایمن کنید. SSL ارتباطات بین شما و مشتریانتان را رمزگذاری می کند تا ترس از ثبت داده ها را برای شما و مخاطبانتان از بین ببرد. از آنجایی که سرقت هویت در اینترنت رایج است، باید امنیت وب سایت خود را جدی بگیرید.
6. درج لینکهای شبکههای اجتماعی در سایت
توییتر، فیسبوک، لینکدین، اینستاگرام، تلگرام، پینترست، گوگل پلاس، آپارات و … شبکه های اجتماعی هستند که امروزه مورد استقبال اکثر مردم قرار گرفته اند.
امروزه شبکه های اجتماعی زیادی وجود دارند که شما باید برای رشد و توسعه کسب و کار خود عضوی از آنها باشید و اطلاعات آنها را در وب سایت خود آپلود کنید. همچنین در سایت شما بسیار موثر است. فعالیت شما در شبکه های اجتماعی و ارائه لینک های ارتباطی آن ها در وب سایت باعث شناخته شدن و ارتقای برند شما می شود.
7. قابل دسترس از طریق موبایل
تلفن های همراه و تبلت های دیجیتال ترافیک وب سایت را افزایش می دهند. وقتی یک سایت قابل دسترسی با موبایل باشد، تعداد بازدیدکنندگان سایت افزایش می یابد.
اندی چو، مدیر بخش توسعه موبایل بینگ، میگوید که 70 درصد از فرآیندهای تکمیل در وبسایتها به صورت روزانه توسط تلفن همراه انجام میشود. این بدان معناست که مردم اغلب به صورت آنلاین از طریق تلفن همراه خود کار می کنند. اگر بخواهند خرید کنند، جایی بروند و … بیشتر با موبایلشان این کار را انجام می دهند.
چو می گوید: اگر شخصی در گوشی هوشمند خود به دنبال رستورانی بگردد، به احتمال زیاد یک ساعت بعد در آن رستوران غذا خورده است. بنابراین، وب سایت شما باید در دستگاه های تلفن همراه هوشمند قابل دسترسی باشد.
فرانکل می گوید: تا دو سال پیش طراحی وب برای رایانه ها طراحی می شد، اما امروزه وب سایت ها برای هر وسیله ای که به اینترنت متصل می شود طراحی می شود. حالا با توجه به اینکه تبلت ها، گوشی ها و لپ تاپ ها اندازه های مختلفی دارند. پس چگونه می توان این کار را انجام داد؟
طراحی تعاملی (طراحی واکنش گرا) : طراحی واکنش گرا یا طراحی تعاملی این امکان را می دهد که وب سایت شما در هر اندازه ای نمایش داده شود و با تمامی صفحه ها سازگار باشد.
می توانید کد HTML را وارد کنید که باعث می شود نوار کناری سایت شما 20٪ از عرض صفحه را پوشش دهد و 80٪ باقیمانده را برای بدنه سایت شما باقی بگذارد. چیدمان ها قابل تنظیم هستند و تصاویر برای مشاهده سایت در دستگاه های بی شماری مقیاس پذیر هستند. می توانید از Mobify و سایر ابزارهای موجود برای ایجاد نسخه موبایلی وب سایت خود استفاده کنید.
8. پاسخ به سوالات متداول
اساساً افراد سؤالات زیادی دارند و دوست دارند به سؤالات آنها پاسخ داده شود، همانطور که شما سؤالات مختلفی از مخاطبان خود از طریق ایمیل، نظرات وب سایت و رسانه های اجتماعی دریافت می کنید. می توانید آنها را جمع آوری کنید و پاسخ های واضح و مختصر را در سایت خود نمایش دهید.
سوالات متداول معمولاً در مورد مواد مورد استفاده در محصولات، هزینه، پشتیبانی، هزینه حمل و نقل و روش های حمل و نقل، تاریخچه شرکت و نام تجاری محصول است.
9. اختصاص یک فضای میزبانی خوب و مناسب
می توانید یک فضای میزبانی اختصاصی برای خود تهیه کنید و هر ماه هزینه آن را بپردازید. نداشتن مکان مناسب برای اقامت می تواند از بسیاری جهات برای شما هزینه داشته باشد. یک وب سایت کند بسیار خسته کننده و خسته کننده می شود. هاست ضعیف ترافیک وب سایت را کاهش می دهد و همچنین بر رتبه وب سایت تأثیر می گذارد.
10. چیزهایی که نباید در سایت شما قرار بگیرند
این را فراموش نکنید که قدرت در سادگی است.
از قراردادن موارد زیر در سایت خود چشمپوشی کنید:
- موزیک
- فلاش، زرق و برق دادن به تصاویر
- هر چیزی که به صورت اتوماتیک در صفحه وب سایت شما باز شود (مثل: موزیک یا ویدئو). اینها فقط سایت شما را کند میکنند.
- اطلاعات رسانههای دیگر (فقط، زمان بارگذاری صفحه را کند میکند.)
- با رعایت کردن این موارد، شما هم میتوانید یک وبسایت مناسب و کارآمد برای کسبوکار خود، طراحی کنید و به رونق برند خود کمک کنید.